Verdienmodel: hoe verdienen flitsbezorgers geld?
Flitsbezorgers zoals Flink, Getir, Gorillas en Zapp hebben een bijzonder verdienmodel. Zij bezorgen boodschappen tegen supermarktprijzen binnen 10 minuten aan huis en rekenen hiervoor slechts €1,80 aan bezorgkosten. In speciale magazijnen rondom de grote steden liggen duizenden verschillende producten die door riders vliegensvlug bij de klant worden afgeleverd. Maar hoe kunnen deze flitsbezorgers winst maken door boodschappen zo goedkoop en snel te leveren? In deze blog lees je alles over het verdienmodel van deze snelle bezorgdiensten.
Flitsbezorgers maken geen winst
Goed om te weten: geen enkele flitsbezorger heeft op dit moment een winstgevend verdienmodel. Daarvoor zijn de volumes simpeweg te klein. Om daadwerkelijk winstgevend te worden moet het aantal bestellingen per dag omhoog. Om dit te realiseren investeren bedrijven als Gorillas ontzettend veel geld. Bijvoorbeeld in nieuwe en grotere magazijnen maar ook in marketing. Uiteindelijk hoopt elke bezorgdienst de absolute marktleider te worden. Pas dan zijn de volumes groot genoeg om een winstgevend verdienmodel te realiseren.
Recent investeringsnieuws van Flitsbezorgers
De snelle bezorgservices halen gezamenlijk honderden miljoenen euro’s op om verdere groei te realiseren. Hieronder vind je recent investeringsnieuws die verdere groei mogelijk moet maken.
- Gorillas haalt 1 miljard dollar op (24-09-2021, bron)
- Flitsbezorger Getir is $7,5 miljard waard na nieuwe investering (4-06-2021, bron)
- De Britse bezorgdienst Zapp heeft ongeveer 100 miljoen dollar opgehaald via verschillende investeringsrondes (31-03-2021, bron)
- Bolt haalt 600 miljoen euro op voor bezorgdienst (3-08-2021, bron)
Hoe kunnen flitsbezorgers winstgevend worden
Flitsbezorgers worden pas winstgevend wanneer de volumes groot genoeg zijn. Maar om deze groei te realiseren liggen er een aantal belangrijke uitdagingen:
- Meer consumenten moeten het gemak inzien van supersnelle bezorging aan huis. Daarvoor moet er veel geld geïnvesteerd worden in marketing
- Er moeten veel magazijnen bijkomen om de snelle bezorgtijd en duurzaamheid te blijven waarborgen
- Er moet geïnvesteerd worden in grotere magazijnen om een groter assortiment aan te bieden
- Om grote aantallen orders snel te kunnen verwerken moet er meer automatisering plaatsvinden in de magazijnen
Andere verdienmodellen
Naast het bezorgen van boodschappen liggen er mogelijk ook nog andere verdienmodellen klaar voor flitsbezorgers. Bijvoorbeeld door het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties in de App, met een eigen creditcard of met het aanbieden van andere producten met een hogere marge. Hieronder lichten wij in het kort enkele aanvullende verdienmodellen toe:
- Wanneer miljoenen mensen de App van Gorillas of Flink gebruiken kunnen deze bedrijven ook geld verdienen met gepersonaliseerde advertenties in de App. Welke boodschappen mensen wanneer bestellen zegt veel over de leefstijl van gebruikers. Deze data kan interessant zijn voor verschillende soorten adverteerders. Hiermee kunnen flitsbezorgers een soortgelijk verdienmodel als Facebook creëren.
- Partnerships: voor foodmerken als Campina, Coca Cola of Douwe Egberts kan het heel relevant zijn om nieuwe producten te promoten middels speciale parnerships
- Een eigen creditcard: flitsbezorgers verwerken dagelijks heel veel bestellingen. Een eigen creditcard zou ook in de toekomst een aanvullend verdienmodel kunnen worden.
Ik verzamel op Snellesupers.nl alle informatie over de Flitsbezorgers. Ik speur naar nieuwe acties en aanbiedingen zodat jij nog goedkoper je boodschappen kunt doen. Zelf maak ik regelmatig gebruik van Gorillas!